Festo en Industrie 4.0

Industrie 4.0: de nieuwe vorm van samenwerken

De toekomst vraagt om op-maat-gemaakte oplossingen. Zowel voor consumenten, als ook voor bedrijven. Industrie 4.0 is een manier van werken die dit mogelijk kan maken. Naast de technische revolutie, is het ook een nieuwe vorm van samenwerken. Het gaat om goed luisteren en samenwerken met je klant.

 

De Business-to-Business klant lijkt steeds meer op de Business-to-Consumer klant: hij wil snel een passende oplossing, die simpel te bedienen is. En bij voorkeur ook nog flexibel, zodat je tijdens de levensduur van het product de specificaties kunt aanpassen of updaten. Dit vergt een flexibele houding van bedrijven die producten ontwikkelen en maken. Het gaat niet meer alleen om het product, maar ook om ‘servitization’ en het onderhouden van goede contacten met de klant.

 

Servitization is het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het businessmodel van maakbedrijven. Het is een kans om de klant beter van dienst te zijn. Ook is het een kans om extra omzet te genereren. Het maakt bedrijven ‘fit-for-the-future’.

 

Festo

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hiermee bezig is, is Festo. Het bedrijf is wereldwijd leverancier van automatiseringstechniek, en is al 50 jaar actief in Nederland. Het bedrijf levert o.a. pneumatische en elektrische aandrijvingen.

 

Een nieuw product van Festo dat helemaal past in de industrie 4.0 gedachte is de Festo Motion Terminal. Het product stelt de klant in staat om het aan te passen naar de eigen wensen. Door middel van motion apps kan industriële pneumatische aansturing heel eenvoudig worden ingesteld en weer worden aangepast als dit gewenst is. Met de apps kan de hardware worden aangestuurd, en dit vervangt zelfs meer dan 50 individuele componenten.

 

Een ander voordeel is dat hiermee het vastleggen van specificaties op een veel later moment kan worden gedaan door de klant. En als de specs veranderen is dat ook geen probleem. Dan kan dit eenvoudig in het systeem worden aangepast door middel van de apps.

 

Een belangrijk punt blijft natuurlijk de veiligheid van het systeem. Wellicht goed om te weten is dat het systeem niet per se aan het internet verbonden hoeft te zijn. Sommige gebruikers zijn hier huiverig voor, dus als men geen connectie met het internet wil is dat ook mogelijk. Dit toont weer aan dat men bij Festo goed naar haar klanten heeft geluisterd.

 

Om haar klanten nog beter van dienst te zijn heeft Festo daarnaast het zogenaamde ‘EASI3’ team, een team van ervaren ‘whizzkids’ dat snel kan schakelen bij de selectie, installatie en configuratie van electro-mechanische aandrijvingen. En er is ook aandacht voor leersystemen en trainingen. Dit alles om de wereld klaar te stomen voor industrie 4.0.

 

Tijdens de opening van het nieuwe Experience Centre van Festo in Delft heeft het netwerk van High Tech NL kennis kunnen maken met de methoden en technieken van Festo. Een inspirerende omgeving, waar nieuwe hightechbusiness in een menselijke setting kan ontstaan.

 

Kansen voor de toekomst

Hoe maakt u uw bedrijf ‘fit-for-the-future’? Waar liggen kansen om uw klanten nog beter te ondersteunen? En wie zijn uw klanten van morgen, en wat vragen deze klanten? Industrie 4.0 geeft u tools om hiermee om te gaan: zowel een technische revolutie als een nieuwe manier van samenwerken.

 

Maak gebruik van het netwerk van High Tech NL, en deel uw ervaringen en inzichten. Bijvoorbeeld door een kijkje in de keuken van andere leden te nemen. Een uitgelezen mogelijkheid om ideeën en contacten op te doen.

 

Stel scherp op succesvol innoveren en kijk wat industrie 4.0 voor u kan betekenen.

 

Verder praten? Neem contact op met de Innovatiemakelaar van High Tech NL: Femke Roos, via ... of 088 - 555 43 33. 

Naar overzicht
Delen:
FacebookTwitterLinkedInEmail